
PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za mart 2011. 

 

 

I  SLOBODA IZRAŽAVANJA 

 

U periodu na koji se ovaj monitoring izveštaj odnosi, zabeleženo je više slučajeva koji ukazuju 

na moguće povrede slobode izražavanja.  

 

1.  Pretnje i pritisci 

 

1.1. Demokratska stranka Srbije saopštila je, na vanrednoj konferenciji za novinare 

održanoj 01.03.2011. godine, da prekida saradnju i komunikaciju sa Televizijom B92. 

Funkcioner te stranke, Andreja Mladenović, prethodno je napustio emisiju „Insajder debata“, 

u znak protesta što mu u emisiji o zloupotrebama u Rudarskom basenu Kolubara nije bilo 

dozvoljeno da pročita pismo DSS-a redakciji „Insajdera“ i uredniku B92, Veranu Matiću, 

kojim je ta stranka nekoliko meseci ranije u odgovoru na pisanim putem upućena pitanja 

lideru stranke Vojislavu Koštunici o političkoj pozadini ubistva Zorana ĐinĎića, optužila B92 

da protiv te stranke vodi prljavu kampanju. Podsetimo, serijal istraživačkih emisija „Insajder“ 

emitovanih na Televiziji B92 početkom godine, bavio se zloupotrebama u Rudarskom basenu 

Kolubara, u periodu dok su na čelu ovog državnog preduzeća bili kadrovi Demokratske 

stranke Srbije. 

 

Zakonom o javnom informisanju nije izričito predviĎeno da političke partije imaju obavezu 

da informacije o svome radu učine dostupnim za javnost i to pod jednakim uslovima za sve 

novinare i sva javna glasila. Ovakva obaveza, meĎutim, postoji za državne organe i 

organizacije, organe teritorijalne autonomije i lokalne samouprave, javne službe i javna 

preduzeća, ali i za poslanike i odbornike. Demokratska stranka Srbije u ovom trenutku ima 

20 poslanika u Narodnoj skupštini Republike Srbije. Odluka o prekidu komunikacije stranke 

sa jednim medijem, makar u odnosu na poslanike te stranke u Narodnoj skupštini Republike 

Srbije, u direktnoj je suprotnosti sa izričitim odredbama zakona, te nesumnjivo predstavlja 

ograničavanje slobode javnog informisanja, na način podesan da ograniči slobodan protok 

ideja, informacija i mišljenja. Ovo tim pre budući da je neskriveni razlog bojkota upravo 

serija istraživačkih programa posvećenih zloupotrebama u državnoj kompaniji izvršenim u 

vreme dok je Demokratska stranka Srbije bila na vlasti, a bojkot sam po sebi mehanizam 

pritiska nesumnjivo podesan da ovaj medij omete u daljem istraživanju o dogaĎajima o 

kojima javnost ima nesumnjiv interes da zna. Poseban kuriozitet predstavlja činjenica da je 

kao neposredan povod za bojkot iskorišćeno pismo u kome je ista stranka nekoliko meseci 

ranije, nakon što su njeni funkcioneri 7 godina odbijali da učestvuju u emisijama Televizije 

B92 koje su se bavile temom ubistva premijera Srbije Zorana ĐinĎića marta 2003. godine, 

optužila B92 da protiv stranke vodi prljavu kampanju, iz čega samo proizilazi da je 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za mart 2011. 

 

 

neformalni bojkot po jednoj temi i jednom pitanju, sada samo postao formalan i 

sveobuhvatan. 

 

1.2. Posle incidenta o kome smo pisali u prethodnom izveštaju, kada su sa sednice 

Skupštine opštine Kula, 16. februara 2011. godine, fizički izbačeni novinari „Blica“, „Večernjih 

novosti“, „Dnevnika“ i TV Kula, a dvoje i privedeno u policiju, na novoj sednici Skupštine 

opštine Kula, održanoj 04.03.2011. godine, u salu su mogli da uĎu predstavnici samo dve 

redakcije. Formalno, razlog je Pravilnik o načinu i obezbeĎivanju javnosti rada na sednicama 

Skupštine opštine Kula i radnih tela, koji novinari smatraju restriktivnim, zbog insistiranja 

na suvišnim formalnostima kod akreditacija. Nakon incidenta od 16. februara, reagovali su 

predstavnici OEBS-a i novinarskih udruženja. Novinari sada tvrde da je na sastanku koji je 

tom prilikom održan, rukovodstvo opštine obećalo predstavnicima OEBS-a izmenu 

restriktivnog pravilnika, do čega meĎutim nije došlo.  

 

Podsećamo, Zakonom o javnom informisanju propisano je da državni organi i organizacije, 

organi teritorijalne autonomije i lokalne samouprave, javne službe i javna preduzeća, kao i 

poslanici i odbornici, imaju obavezu da informacije o svome radu učine dostupnim za javnost 

i to pod jednakim uslovima za sve novinare i sva javna glasila. Ovakva, zakonom utvrĎena 

obaveza lokalne samouprave, praktično se i dalje opstruiše Pravilnikom koji suštinski 

ograničava medijske slobode. Ovo je takoĎe u suprotnosti sa izričitom odredbom Zakona o 

javnom informisanju, koji u članu 8. propisuje da se nijedna njegova odredba ne može 

tumačiti i primeniti na način koji bi doveo do ukidanja nekog prava koje zakon garantuje ili 

do njegovog ograničavanja u većoj meri od one koja je propisana. U ovom slučaju, upravo se 

to i dešava, odnosno jednim tehničkim propisom i nerazumnim zahtevima kod akreditacija, 

javnost se uskraćuje za informacije o radu lokalne samouprave. 

 

1.3 Beogradska policija privela je 5. marta 2011. godine 14 pripadnika desničarskog 

pokreta „Naši 1389“, koji su protestvovali ispred zgrade TV B92, nezadovoljni izveštavanjem 

te medijske kuće. Policija je prethodno zabranila njihov protest, ali su se članovi ove 

grupacije ipak okupili ispred TV B92. Nosili su transparent sa porukom „Istina i ljubav prema 

Srbiji pobediće vaše laži o nama“, na kojem su pored znaka TV B92 bili nacrtani kukasti 

krstovi. Pokret „Naši 1389“ saopštio je kasnije da je četvoro njihovih aktivista prekršajno 

osuĎeno na po 15 dana zatvora, a još četvoro kažnjeno novčano sa po 20.000 dinara. 

Nezavisno udruženje novinara Srbije ocenilo je da je neprijavljeni skup ultradesničara kod 

zgrade B92 još jedan u nizu otvorenih pritisaka na novinare i ureĎivačku politiku ove 

medijske kuće.  „NUNS zahteva od vlasti da novinarima i urednicima B92 omogući normalne 

uslove za rad i poziva nadležne organe da prema učesnicima ovog skupa, pristalicama 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za mart 2011. 

 

 

ekstremnodesničarske organizacije ’Naši 1389’, preduzme zakonom predviĎene mere“, piše u 

saopštenju. NUNS podseća da je B92 dugo na meti ekstremističkih organizacija čiji su 

pripadnici otvoreno pretili pojedinim novinarima i urednicima, ugrožavajući tako njihovu 

bezbednost i elementarna profesionalne slobode. Ljiljana Smajlović, predsednica Udruženja 

novinara Srbije, izjavila je da se u konkretnom slučaju radi o nezakonitom i nedopustivom 

pritisku na B92. „Zakon tačno propisuje kada je neki medij obavezan da objavi demanti, a 

onaj koji ga traži mora da ispuni uslove propisane zakonom. Sve izvan toga je pokušaj 

reketiranja medija, pritisak i politička zloupotreba“, izjavila je Ljiljana Smajlović. 

 

Povod za protest ultradesničara ispred zgrade B92 je odluka ove medijske kuće da odbije 

njihov zahtev da se demanti vrednosnog suda objavljenog na portalu B92 na Internetu, objavi 

na televizijskom kanalu B92. U konkretnom slučaju, Zakon o javnom informisanju podržava 

odluku medija da demanti ne objavi. Naime, ovaj zakon predviĎa da lice na koje se lično 

odnosi informacija podesna da povredi njegovo pravo ili interes, može od odgovornog 

urednika zahtevati da, bez naknade, objavi odgovor u kome ono tvrdi da je informacija 

neistinita, nepotpuna ili netačno preneta. MeĎutim, odgovor se objavljuje u istom javnom 

glasilu, a ne u nekom drugom. „Naši 1389“ su tražili da se odgovor na informaciju objavljenu 

na Internet mediju B92.NET, objavi na Televiziji B92, koja spornu informaciju uopšte nije 

objavila. U konkretnom slučaju, postojao je još jedan osnov za neobjavljivanje odgovora. 

Naime, u članu 58. Zakona o javnom informisanju, meĎu razlozima koji opravdavaju 

neobjavljivanje, navedena je i okolnost da se odgovor odnosi na mišljenje, a ne na tvrdnju o 

činjenicama. U konkretnom slučaju članovima organizacije „Naši 1389“ nije bila sporna 

nijedna činjenica koju je B92 preneo, već isključivo izneto mišljenje o karakteru njihovog 

pokreta. S druge strane, održavanje protesta ispred redakcije, uprkos prethodnoj zabrani 

policije, nesumnjivo predstavlja pritisak na javno glasilo i njegovo osoblje, podesan da ih 

omete u obavljanju posla. 

 

2.  Sudski postupci 

 

2.1. Osnovni sud u Čačku našao je da je Stojan Marković, direktor i odgovorni urednik 

Čačanskih novina, komentarom „Dolazi vreme za polaganje računa: Davidović, Jocić, 

Šarančić, neka se spremi...“ i humoreskom „Zanemoćali mandarin“, objavljenim u tom listu u 

februaru 2009. godine, oklevetao bivšeg ministra, Velimira Ilića. Presudom je Marković 

kažnjen sa 100.000 dinara. Podsetimo, aprila prošle godine, Viši sud u Čačku, povodom istih 

tekstova, obavezao je Markovića da Iliću plati 180 hiljada dinara naknade štete, zbog 

pretrpljenih duševnih bolova nanetih povredom časti i ugleda. U meĎuvremenu, ovu presudu 

potvrdio je i Apelacioni sud, a Stojan Marković uložio je i ustavnu žalbu koja je još uvek u 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za mart 2011. 

 

 

postupku pred Ustavnim sudom Srbije. Nezavisno udruženje novinara Srbije izrazilo je 

zabrinutost zbog ove presude, te ukazalo da na ovaj način sud štiti političare od opravdane 

kritike suprotno meĎunarodnim konvencijama i Zakonu o javnom informisanju Srbije. 

 

Velimir Ilić je do jula 2008. godine bio ministar u Vladi Republike Srbije, pre toga 

dugogodišnji čelnik lokalne samouprave u Čačku, a od 1998. godine i predsednik Nove Srbije, 

parlamentarne stranke koja učestvuje u vlasti u više gradova u Srbiji, pa i u Čačku, u kome su 

sporni tekstovi objavljeni. Imajući to u vidu, predmetna sudska odluka ne uvažava ni 

Zakonom o javnom informisanju ustanovljeno ograničenje prava na zaštitu privatnosti 

nosilaca državnih i političkih funkcija u odnosu na informacije koje su važne za javnost 

upravo s obzirom na funkcije takvih lica, niti pravo na ozbiljnu kritiku u vršenju novinarskog 

poziva, priznato kao osnov oslobaĎanja odgovornosti u Krivičnom zakoniku. TakoĎe, ovakva 

odluka ignoriše i ustavnu obavezu sudova da odredbe o ljudskim i manjinskim pravima, pa 

samim tim i o slobodi izražavanja, tumače u korist unapreĎenja vrednosti demokratskog 

društva, te saglasno važećim meĎunarodnim standardima i meĎunarodnoj praksi. U 

Rezoluciji Saveta Evrope 1636 iz 2008. godine, koja utvrĎuje indikatore za stanje medija u 

demokratskom društvu, izričito se navodi, izmeĎu ostalog, i da državni zvaničnici, što Ilić 

jeste, kao bivši ministar, ali i još uvek narodni poslanik i lider stranke na vlasti u gradu u 

kome je sedište suda koji je spornu presudu doneo, ne smeju uživati viši nivo zaštite od 

kritika i uvreda od običnih graĎana. Čini se da je ova presuda još jedan dokaz problema koje 

Srbija ima da i elementarne indikatore medijskih sloboda zadovolji. 

 

2.2.  Reditelj, Emir Kusturica, nakon tužbe koju je protiv Petra Lukovića, odgovornog 

urednika portala E-novine, podneo zbog teksta „Novogodišnja bajka za ubice“ objavljenog 15. 

januara 2011. godine, tražeći za nanetu duševnu bol naknadu štete u iznosu od 2.000.000 

dinara, još jednom je tužio Lukovića. Sada Kusturica tuži zbog teksta „Jedna mala sarajevska 

analiza: Ugled i čast Emira K“, kojeg su E-novine preuzele sa sarajevskog portala Protest.ba i 

objavile 15. februara. Novom tužbom naknada štete traži se u iznosu od 3.000.000 dinara. 

Zdenko Tomanović, Kusturičin advokat, u izjavi datoj agenciji Beta, tvrdi da tužba ne 

predstavlja pokušaj da se ograniči sloboda javnog informisanja, niti je pokušaj zatvaranja 

javnog glasila, nego zahtev za pripadajuću zaštitu prava garantovanih domaćim i 

meĎunarodnim standardima.  

 

Koliko god Kusturičin advokat tvrdio da tužbe njegovog klijenta ne predstavljaju pokušaj 

zatvaranja Internet portala E-novine, iznosi koje on potražuje po osnovu naknade štete 

podobni su da do toga dovedu. Ono što je dalje interesantno u oba ova slučaja, jeste činjenica 

da su obe tužbe protiv E-novina podnete zbog tekstova preuzetih sa drugih Internet portala u 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za mart 2011. 

 

 

Srbiji i ragionu, da su u oba slučaja portali na kojima su tekstovi originalno objavljeni u E-

novinama bili uredno potpisani, a da po svemu sudeći Kusturica nije tužio medije koji su 

sporne tekstove originalno objavili. 

 

2.3. Osnovni sud u Šapcu izrekao je Bogdanu Simaniću kaznu zatvora u trajanju od dve 

godine zbog ugrožavanja sigurnosti novinarke „Večernjih novosti“, Aleksandre Delić, preneli 

su mediji 23.3.2011. godine. Simanić, bivši sveštenik Srpske pravoslavne crkve i suvlasnik 

nedeljnika „Glas Podrinja“, krajem januara prošle godine, preko novinarke Tatjane Cvejić 

poručio je Aleksandri Delić da će prvom prilikom kada je sretne obrisati asfalt sa njom i 

polomiti joj kosti. Povod je bio tekst u kojem je Aleksandra Delić prenela policijsko 

saopštenje o tome da je Simanić osumnjičen za proneveru 4,6 miliona dinara.  

 

Krivični zakonik ugrožavanje sigurnosti definiše kao pretnju napadom na život ili telo nekog 

lica ili nekog njemu bliskog. Za ovo delo, i to za njegov kvalifikovani oblik, koji postoji kada se 

preti novinaru, odnosno kako Zakonik kaže „licu koje obavlja poslove od javnog značaja u 

oblasti informisanja u vezi sa poslovima koje obavlja“, zaprećena je zatvorska kazna u 

trajanju od jedne do osam godina. Izrečena kazna od dve godine zatvora predstavlja retkost u 

sudskoj praksi u Srbiji, u kojoj se za pretnje novinarima, ili napade na njih, po pravilu izriču 

kazne u visini zakonskog minimuma, ili čak i blaže. Presuda je prvostepena i protiv nje 

postoji pravo žalbe. 

 


